קקאו – כל מה שרציתם לדעת

מכורים לשוקו מילדות? מאמינים באמת ובתמים שבלי שוקולד אין טעם לחיים, כי שוקולד הוא החיים עצמם? חומר הגלם האהוב עליכם הוא קקאו על צורותיו השונות? אם עניתם על אחת או יותר מהשאלות האלו בחיוב ומתחשק לכם לדעת יותר על האבקה החומה הכל כך פופולארית הזאת, הגעתם בדיוק, אבל בדיוק למקום הנכון. במאמר שלפניכם נחשוף חמש עובדות מעניינות על קקאו, או בשמו המדויק יותר: "מזון האלים".

עובדה מספר 1 – בעבר, הקקאו שימש כמטבע עובר לסוחר

החל מהמאה העשירית, פולי קקאו שימשו באמריקה המרכזית כאמצעי תשלום לכל דבר ועניין. זאת כיוון שבאמריקה המרכזית הפרה-קולומביאנית, הקקאו היה מצרך יקר ביותר. רק במהלך המסע הרביעי שערך קולומבוס באמריקה, בשנת 1502, הוא התוודע לראשונה לקקאו, אך הפוטנציאל המסחרי הברור שלו, נסתר מעיניו. אתם יכולים לתאר לעצמכם את האכזבה שפשתה בכובשים הספרדים שהגיעו לאזור מקסיקו, כשהתברר שבמקום זהב וכסף, האוצרות שהיו חבויים בארמון מונזטמה לא היו כסף וזהב, אלא בעיקר פולי קקאו.

עובדה מספר 2 – נעים להכיר, פולי קקאו

לתרמיל הקקאו יש קליפה מחוספסת המזכירה עור, שעובייה כשלושה סנטימטרים. התרמילים מלאים במעין ציפה רירית ורדרדה ומתוקה שאינה אכילה, המערסלת בין 30 ל-50 זרעים הנראים כמו שקדים, הנקראים פולי קקאו. הפולים סגלגלים או ורדרדים והמרקם שלהם רך. לאחר ההבשלה, מסירים את התרמילים מעץ הקקאו, פותחים אותם ומתסיסים אותם. במהלך תהליך ההתססה מסירים את הזרעים, מקלפים ועורמים אותם. בשלב מסוים הציפה הופכת לדקה מאוד והיא מתפרקת מהזרעים. לאחר מכן מייבשים את פולי הקקאו וטוחנים אותם לאבקה.

עובדה מספר 3 – כמה פולי קקאו צריך בשביל לייצר קילו אחד של שוקולד?

סך הכול על מנת לייצר קילוגרם אחד של שוקולד, נדרשים כ-500-300 פולי קקאו. במפעל השוקולד שוטפים וקולים את פולי הקקאו, לאחר מכן מסירים את הקליפה שלהם, מסירים מהם את הנבט וטוחנים אותם לכדי משחה סמיכה ובעלת מרקם של קרם. מהמשחה הסמיכה הזאת, מייצרים שוקולד, כמו גם אבקת קקאו כמובן.

עובדה מספר 4 – לא רק טעים, אלא גם בריא!

מעניין לדעת שמעבר לטעם המצוין של הקקאו, הוא גם בריא מאוד. היתרונות הבריאותיים של הקקאו באים לידי ביטוי בעיקר בריכוז נוגדי החמצון שבו. נוגדי החמצון נלחמים בנזקי הרדיקלים החופשיים והינם חיוניים להאטת תהליכי ההזדקנות, לתקינות כלי הדם, לתיקון נזקים בחומר התורשתי ועוד. בקקאו ניתן למצוא כמעט פי שניים יותר נוגדי חמצון משניתן למצוא בכמות זהה של יין אדום ופי שלושה יותר נוגדי חמצון מכמות נוגדי החמצון שתמצאו בנפח זהה של תה ירוק.

עובדה מספר 5 – פעם מזמן, הקקאו היה סוד ספרדי כמוס

פולי קקאו יובאו לאירופה רק בשנת 1528. הרנאן קוטז, שכבש את אזור מקסיקו, הביא עמו פולים בחזרה לספרד, אך במשך כמאה שנים לא עזב ולו פול קקאו בודד את אדמת ספרד. רק בשנת 1615 הגיע המשקה המיוחד לצרפת, כאשר בתו של פיליפ השני מלך ספרד, אן, נישאה למלך צרפת, לואי השלושה עשר. אך אל דאגה: עד תחילת המאה ה-18, הקקאו הפך למשקה פופולארי מאוד בכל רחבי יבשת אירופה.